Köket

I vårt härliga kök arbetar Jeanette Eriksson med att laga vår mat. Köket serverar frukost, lunch och mellanmål.

Vi är aktiva och medvetna i vårt val av leverantörer. Vi handlar närproducerat och ekologiskt i den mån det går.

• Kött- och charkprodukter köper vi från Lillegårdens kött & chark
  • Fisk köper vi från Martins fisk i Frillesås.
  • Frukt och grönsaker samt mejerivaror  kommer från Olsegården som handlar i stor utsträckning från lokala producenter.
  • Olika sorters mjöl, mannagryn, havregryn mm köps in från Limabacka kvarn som sköter hela kedjan från sådd till färdig produkt. Hos Limabacka kvarn är allt ekologiskt producerat.
  • Övriga produkter köps in från storköksleverantören Martin & Servera samt från Ica Nära Zachrissons Livs i Väröbacka.

Fyren har egen liten köksträdgård med olika sorters grönsaker och kryddor som sköts av barnen tillsammans med pedagogerna.

Måltidspedagogik

Vi arbetar med måltidspedagogik, ett samarbete mellan köket och avdelningarna. Måltidspedagogik handlar om lärandet om och med mat och måltider. Kock och pedagoger i förskolan arbetar tillsammans i den pedagogiska verksamheten, både teoretiskt och praktiskt och tar tillvara på de pedagogiska möjligheter som måltiderna ger.

Genom måltidspedagogiken grundläggs en god hälsa och hållbara matvanor i tidiga år. Kunskap kring kretslopp och återvinning följer också med på ett självklart sätt.

Med utgångspunkt i Sapere-metoden låter måltidspedagogiken barnen prova sig fram och uppleva maten med alla sinnen. Sapere handlar om att ge barnen tid och möjlighet att lära känna sina sinnen och sin egen smak och inte minst att kunna sätta ord på upplevelsen.

Måltidspedagogik utgår från barns nyfikenhet och skaparglädje. Genom att använda livsmedlens färger och former kan måltiden även bli en estetisk upplevelse och lärprocess.

Vi tänker på barnens bästa och lagar därför hälsosam mat där hela kostcirkeln finns med.

Luncherna består av vällagad husmanskost med tillhörande grönsaksfat.

Varje vecka serveras en fisk, en soppa och 1-2 vegetariska rätter.

En veckomatsedel kan se ut såhär:

Måndag

Frukost: Yoghurt och smörgås med frukt- och grönsaksfat

Lunch: Vegetarisk röd thaigryta med bulgur

Mellanmål: Smoothie och smörgås

Frukost: Mannagrynsgröt och smörgås med frukt- och grönsaksfat

Lunch: Vegetariskt potatis- och blomkålssoppa med nybakat bröd

Mellanmål: Korv och bröd

Frukost: Havregrynsgröt och smörgås med frukt- och grönsaksfat

Lunch: Helstekt kotlettrad med klyftpotatis och sås

Mellanmål: Smörgås med frukt och grönt

Frukost: Ägg och rostat bröd