Uteverksamhet

Förskolan Fyren i Bua, 171010Förskolan Fyren i Bua, 171010Fotograf: Malin  Arnesson

Förskolan Fyren i Bua, 171010

Vi har en underbart härlig gård där barnen har många olika aktiviteter att välja mellan. Gården är stor och luftig och inbjuder till lek.

Där finns:

• gungor
  • flera sandlådor
  • cykelväg
  • motorikbana
  • pulka- eller ”rulla-sig”-backe
  • flera utekök och kiosker för lek
  • pilkojor och tunnlar
  • lekhus
  • tankstation
  • vattenbana
  • målarstaffli
  • plantering i pallkragar
  • stor altan
  • stort vindskydd
  • bilbord
  • matbord
  • grillplats
  • båtar
  • gungdjur
  • mycket träd och buskar att ”gömma” sig i
  • gräsäng
  • löst material så som plankor, kabelvindor m.m för att bygga och konstruera

Vi har även en asfalterad innegård som används till lek, cykling, basket, innebandy mm.

Vi satsar mycket på uteverksamheten och utomhuspedagogik är en del av barnens vardag.

Vår ambition är att utforska vårt närområde varje vecka. Det kan tex vara att gå iväg på upptäcktspromenad, gå till närbelägen bondgård, skogsdunge eller havet, mm.

Vi har 3st lådcyklar som vi använder vid bl.a. utflykter längre bort. Varje cykel har plats för 4st barn i lådan och en vuxen som cyklar.Förskolan Fyren i Bua, 171010

Förskolan Fyren i Bua, 171010